Vsakodnevno delo z računalnikom postaja neizogibno dejstvo. Računalnik ni več le orodje za delo v službi; vse več ga uporabljamo tudi doma za igro in učenje, z razvojem interneta pa je posegel v vse sfere našega življenja.

Delo z računalnikom pomeni za naše oči napor, ki se z neustreznim delovnim okoljem le še stopnjuje (nepravilna postavitev monitorja, slaba oziroma neustrezna osvetlitev prostora, neustrezna višina delovne mize).

Dodatno obremenitev oči pri delu z računalnikom povzroči tudi starovidnost, ki se pojavi po 40. letu starosti. Zaradi nje vidimo stvari na ekranu nerazločno in megleno tudi z očali.

Simptomi

Simptomi,ki se pojavijo pri delu za računalnikom:
  • napenjanje oči (boleče in utrujene oči),
  • glavobol,
  • meglen vid,
  • suhe, rdeče in srbeče oči,
  • upočasnjeno prilagajanje oči,
  • neudobnost kontaktnih leč,
  • bolečine v vratu in ramenih,
  • bolečine v hrbtu.

Kako zmanjšamo obremenjenost in napetost oči

To naj bo prvi korak k temu, da boste dobili prava očala za delo z računalnikom. V večini primerov so običajna očala za branje za delo z računalnikom neprimerna, saj z njimi vidite ostro le do razdalje 40 cm, ekran pa je od oči oddaljen 50 cm ali več. Okulist vam bo predpisal dioptrijo, ki bo ustrezala vašemu načinu dela z računalnikom.
Pri delu z računalnikom naj bo svetloba v prostoru za polovico šibkejša, kot je sicer v večini pisarn. Zmanjšati je potrebno tako vpad zunanje svetlobe kot tudi notranjo osvetlitev prostora, in če je možno, naj bo monitor postavljen pravokotno na okno.
Odboji svetlobe od gladkih površin na vašem ekranu (okna, gladki zidovi in pohištvo) prav tako povzročajo prenapenjanje oči. Predvsem zmanjšajte vpad zunanje svetlobe in nosite očala z antirefleksnim nanosom. Prav tako namestite namizno svetilko v položaj, da ne sveti v ekran ali v vaše oči.

Ustrezno nastavite osvetlitev na vašem monitorju

Svetlost vašega monitorja skušajte čim bolj približati svetlobi prostora. Če belo ozadje na vašem monitorju deluje kot vir svetlobe, je njegova osvetlitev premočna, če pa deluje sivo ali temnejše, je osvetlitev prešibka. Osvetlitev nastavite nekje vmes, pozorni pa bodite tudi na kontrast znakov, ki naj bo čim večji.
Mežikanje je pri delu z računalnikom zelo pomembno, saj ohranja zadostno vlago vaših oči. Ljudje namreč pri delu z računalnikom mežikamo kar 5-krat manj kot običajno. Zaradi tega postanejo naše oči suhe, kar se kaže kot pekoč občutek. Tudi klime, grelni aparati in ventilatorji dodatno izsušujejo prostor in naše oči.
Namig: vsake pol ure 10-krat zelo počasi zaprite in odprite oči. S s tem jih boste ponovno navlažili.
Če delo z računalnikom predstavlja večino vašega delovnega dne, delajte čim več krajših premorov - 10-minutni odmori vsako uro. Med odmorom se sprehodite ali vsaj vstanite in se zazrite v daljavo.
Prilagodite si višino delovne mize in stola na katerem sedite. Sedite vzravnano, s koleni upognjenimi pod kotom 90˚ ter s celimi stopali na tleh. Monitor naj stoji naravnost pred vami in nanj glejte z rahlo spuščenim pogledom – približno pod kotom 15˚. Roke naj bodo v komolcih upognjene pod kotom 100˚ in zapestja naj bodo iztegnjena. Vse kar potrebujete za delo z računalnikom, imejte čim bližje monitorja, tako da se čim manj obračate v stran.
Med delom z računalnikom čim pogosteje vstanite, naredite nekaj korakov in razgibajte vrat, roke, ramena, hrbet in noge. Na ta način boste ne le razbremenili oči, temveč celo telo in se tako vrnili na delo bolj sproščeni, sveži.

Računalnik in otroci

Računalniška pismenost je postala pomembna že pri zelo zgodnji vzgoji naših otrok. Računalnika otroci ne uporabljajo le pri igri, temveč je postal zelo pomemben tudi pri učenju, v šoli, pri navezovanju stikov preko interneta in še bi lahko naštevali.

Večurno sedenje pred računalnikom pomeni veliko obremenitev za otroške oči, katerih vid še ni v celoti razvit. Pri delu z računalnikom se morajo otroške oči ves čas napenjati in prilagajati, kar povzroča nastanek nekaterih težav, ki
še pred nekaj leti, ko so se otroci večinoma igrali zunaj, niso bile znane. Zato se moramo starši zavedati težav, ki lahko nastanejo pri delu z računalnikom.

Naši otroci še nimajo v celoti razvitega zavedanja samega sebe, zato lahko tudi po več ur skupaj sedijo pred računalnikom brez enega samega premora. To dolgotrajno sedenje lahko povzroči prenapenjanje oči in težave z ostrino vida.

Otroci so tudi zelo prilagodljivi in zato običajno ne reagirajo na morebitne težave z vidom. Zdi se jim, da je to, kar vidijo in kako vidijo, normalno. Pomembno je, da smo starši pozorni na to, koliko časa naš otrok presedi pred računalnikom.

Otroci so manjši od odraslih, mesto za računalnikom pa je običajno prilagojeno slednjim. Otroci tako težje dosežejo tipkovnico, ne sedijo vzravnano z nogami na tleh, ne gledajo pod pravim kotom v ekran ipd. Zaradi naštetega se lahko tudi pri njih pojavijo težave, kot so bolečine v vratu, ramenih in hrbtu.

Pet nasvetov, kako zaščititi otroške oči

1. Pred začetkom šolanja bi moral vsak otrok opraviti celovit okulistični pregled, vključno s pregledom bližinskega (za branje in delo z računalnikom) in daljinskega vida.

2. Otrokov delovni prostor naj bo prilagojen njegovi višini in ne višini odraslega človeka.

3. Priporočljiva razdalja med monitorjem in otroškimi očmi je 45 do 70 cm. Gledanje v ekran z manjše razdalje kot 45 cm lahko povzroči napenjanje oči. Preberite si še načine, kako zmanjšati bleščanje.

4. Starši in učitelji bi morali biti pozorni na vsakršno vedenje otroka, ki ima težave z očmi. Ti znaki so rdeče oči, pogosto mencanje oči, obračanje glave, pritoževanje nad pekočimi in utrujenimi očmi ipd. Izogibanje delu za računalnikom je lahko tudi znak nekaterih težav z vidom.

5. Ko že nastopijo težave z vidom, je najpomembnejše, da z otrokom obiščete okulista, ki bo pregledal otroški vid in po potrebi predpisal očala, ki bodo primerna za delo z računalnikom.

Zakaj napenjamo oči pri delu z računalnikom

Težave nastajajo, ker naše oči in možgani drugače reagirajo, ko beremo tiskan tekst ali tekst na računalniku. Pri branju tiskanega teksta naše oči nimajo težav, saj zlahka fokusirajo črke na papirju, ki so ostro izpisane. Tekst na ekranu ni tako ostro izpisan in je manj kontrasten. Sestavljen je namreč iz majhnih točk, pikslov, ki so najsvetlejše v sredini in bledijo proti robu. Branje teksta na ekranu zato zahteva stalno prilagajanje naših oči. Očesne mišice se pri tem nenehno napenjajo, kar povzroča občutek pekočih in utrujenih oči.

 

© Pušnik-Novljan, okulistika, optika, zobozdravstvo d.o.o. Vse pravice pridržane.