Vitamini in minerali za vaše oči

So nas mame silile jesti korenje samo zato, da smo pojedli kaj zelenjavnega ali je uživanje korenja res zdravo za oči?

Povejmo, da povprečno velik koren vsebuje dvakrat več vitamina A, kot je njegova dnevna priporočena količina vnosa; čemur lahko sledi, da je uživanje korenja zelo koristno za zdravje naših oči.

Antioksidanti

Dandanes mnogo ljudi govori o antioksidantih in njihovi vlogi pri zmanjševanju tveganja za nastanek mnogih bolezni. Bolezni oči niso nobena izjema. Raziskave namreč kažejo, da lahko določeni antioksidanti zmanjšajo možnost obolevanja za katarakto, degeneracijo rumene pege in drugimi očesnimi boleznimi.

Vitamin A in karotenoidi - antioksidanti za vid

Karotenoidi so skupina organskih pigmentov rastlinskega izvora, ki dajejo sadežem in zelenjavi značilno rumeno, rdečo ali oranžno barvo. Vsi kartenoidi imajo eno skupno lastnost in sicer, vsi delujejo kot antioksidanti, predvsem v očeh.

Na mrežnici in rumeni pegi se nahaja veliko luteina in zeaksantina, njuna glavna naloga pa je, da varujeta pred energijsko bogato modro in ultravijolično svetlobo in da uničujeta proste radikale. Raziskave kažejo, da zadostne količine karotenoidov pripomorejo k zaviranju nastajanja sive mrene.

Vitamin C in bioflavonoidi - za zdravo rast in razvoj

Vitamin C varuje oči pred prostimi radikali, povečuje koncentracijo glutationa - sestavine antioksidantnega encima; preprečuje tvorbo beljakovin v sladkor in s tem tudi zožitev kapilar; zmanjšuje tveganje za nastanek starostnih očesnih obolenj in lahko tudi odloži nastanek sive mrene.

Bioflavonoidi pomagajo našemu telesu, da absorbira vitamin C in včasih tudi sami delujejo kot antioksidant. Naše oko in mrežnico ščitijo pred oksidativnim stresom.

Za oko so najpomembnejši bioflavonoidi, ki se nahajajo v sadju, kot so pomaranče, grozdje in jabolka; v zelenjavi, kot so špinača, brokoli in čebula; v jagodičevju, kot so bezeg, borovnice ter v zelenem in črnem čaju.

Vitamin E in minerali - lovilci prostih radikalov

Podobno kot vitamina A in C lahko tudi vitamin E zmanjšuje tveganje pri nastanku katarakte in degeneracije rumene pege.

Vitamin E je antioksidant, ki preprečuje predvsem oksidacijo maščobnih kislin v očesu. Skrbi, da ne pride do okvar celičnih membran in da ne pride do motenega delovanja očesne leče.

Cink in selen sta minerala, ki sta pomembna za oči. Cink je najpogostejši element v očesu. Največ ga je v pigmentih mrežnice. Zadosten vnos tega elementa lahko izboljša že obstoječo starostno degeneracijo rumene pege.

Selen je znan v človeškem organizmu kot lovilec prostih radikalov. Je tudi sestavina encima, potrebnega za razstrupljanje vodikovega peroksida.

Vitamini in minerali za vaše oči

Če ste prebrali članke, kako določeni vitamini in minerali pozitivno vplivajo na zdravje oči in želite izvedeti, katera vrsta hrane ima največ vitalnih snovi, je naslednji povzetek ravno pravšnji.

VITALNA SNOV GLAVNI VIRI POMEN ZA OČI
Vitamin C Agrumi, paprika, šipek, peteršilj Varuje pred prostimi radikali in oksidativnim stresom.
Vitamin E Rastlinska olja in olja žitnih kalčkov, žitni kalčki Varuje očesne maščobne kisline pred razkrajanjem.
Karotenoidi (lutein, zeaksantin) Paradižnik, rumena koleraba, buče, zelje, peteršilj Varujejo pred prostimi radikali in oksidativnim stresom.
Vitamin A Ribje olje, jetra, rumenjak, mleko in mlečni izdelki Varuje pred prostimi radikali in oksidativnim stresom, izboljšuje vid v mraku.
Folna kislina Zelena listnata solata, pšenični kalčki, goveja jetra Razgrajuje homocistein in s tem zmanjšuje oksidativni stres.
Bioflavonoidi Sadje, zelenjava Varujejo pred prostimi radikali in oksidativnim stresom, širijo kapilare.
Selen Meso, ribe, soja, riž, sezamova semena, pistacije, jastog, kokosov oreh, brazilski oreški Sestavina antioksidantnih encimov
Cist(e)in Ribe, zelje, grah, špinača, koruza, grozdje Sestavina antioksidantnih encimov in lečnih beljakovin
Tavrin Alge, gobe Varuje pred prostimi radikali in oksidativnim stresom, obnavlja poškodovane celice.
Dekozaheksanojska kislina Mastne ribe Izboljšuje ostrino vida in vid v mraku.
Beta-karoten, alfa- karoten (karotenoidi) Korenje, buče, zelje, peteršilj Provitamin A, antioksidant
Alfa-karoten (karotenoid) Paradižnik, mandarine, papaja Močan antioksidant
Lutein, zeaksantin (karotenoid) Ohrovt, zelje, peteršilj, špinača, koruza Edina karotenoida, ki se pojavljata v očesu, zlasti v mrežnici in rumeni pegi. Sta pomembni varovalni snovi očesa.

 

© Pušnik-Novljan, okulistika, optika, zobozdravstvo d.o.o. Vse pravice pridržane.